top of page
Writer's pictureSandra Brambilla

Svečano otvoren jubilarni 20. ZagrebDox


otvorenje ZagrebDoxa
Foto: Filip Popović

Sljedećih tjedan dana publiku u Kaptol Boutiqe Cinema očekuju 102 dokumentarna naslova, od kojih se za službenu festivalsku nagradu Veliki pečat natječe 19 filmova u kategoriji u međunarodnog  dokumentarnog filma te 21 u regionalnoj konkurenciji , a održat će se i niz posebnih filmskih programa, predavanja i razgovora s autorima.


Festival je otvoren filmom Nasmijana Gruzija, redatelja Luke Beradzea, a prisutne su pozdravili izvršni direktor Hrvoje Pukšec i umjetnički direktor Nenad Puhovski.

 

Nakon prikazanog kratkog filma o prvom izdanju ZagrebDoxa 2005., osnivač i umjetnički direktor Nenad Puhovski istaknuo je: „Iz njega je vidljivo da je već tada bila jasno zacrtana orijentacija na umjetnički, autorski dokumentarac (film otvaranja, Bijeli dijamant Wernera Herzoga), filmove o ljudskim pravima (Otmica nevjesta u Kirgistanu), praćenje novih tehnologija (Priče o mobitelu), retrospektive majstora dokumentarizma (Broomfield, Kieslowski), posvećenost hrvatskom filmu (retrospektiva dokumentaraca 60ih i 70ih) kontroverzne teme (priča o gej paru kojem surogat majka rađa dijete) ali i jedinstveni Happy Dox (Beskorisni pas). Zanimljivo je kako su dvije najviše nagrade - Veliki pečat osvojile redateljice - Pirjo Honkasalo za Tri sobe melankolije u međunarodnoj i Jasmila Žbanić (Slike s ugla) u regionalnoj konkurenciji. Na žalost, svjesni smo i nekih poraza. Jer, dok Tri sobe… tematiziraju rusku agresiju na Čečeniju, danas se ona i dalje nastavlja u Ukrajini. No, znajući da dokumentarci ne mogu promijeniti svijet, ne prestajemo se boriti za naše pravo da o njemu jasno govorimo i potičemo razgovore o važnim temama.“ zaključio je Puhovski.

 

Na pozornici su se potom Nenadu Puhovskom pridružili Dana Budisavljević, prva producentica ZagrebDoxa i Tue Steen Müller, pokretač ZagrebDox Proa, te su mu dodijelili poseban pečat za doprinos samom Festivalu, ali i filmskom te kulturnom miljeu Hrvatske i ovog dijela Europe.

 

Hrvoje Pukšec ispred organizatora pozdravio je izaslanika Predsjednika Vlade Republike Hrvatske Krešimira Partla, gradonačelnika Grada Zagreba Tomislava Tomaševića i suradnike mu, izaslanika predsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba Tihomira Milovca, trećeg predsjednika Ivu Josipovića, uvažene veleposlanike i predstavnike diplomatskog kora, zastupnice i zastupnike Hrvatskog Sabora, ravnatelja HAVC-a Chrisa Marcicha te druge visoke goste, ali i publiku zbog koje ovaj festival i postoji. Zahvalio je i brojnim partnerima i sponzorima; Gradu Zagrebu, HAVC-u, Zakladi Kultura nova, Turističkoj zajednici Grada Zagreba, Društvu hrvatskih filmskih redatelja ali i brojnim veleposlanstvima, kulturnim institutima i tvrtkama i Atlantic grupi. „Čeka nas sve skupa filmski izniman, jubilaran, s obzirom na okolnosti i pomalo neobičan festival, a mi ćemo se svakako potruditi da ispunimo vaša očekivanja. Uživajte u sljedećih osam dana na ZagrebDoxu!“ izjavio je izvršni direktor ZagrebDoxa.


Gradonačelnik Grada Zagreba Tomislav Tomašević pozdravio je uzvanike i čestitao timu ZagrebDoxa na čelu s osnivačem Nenadom Puhovskim na 20 godina izgradnje „jednog od najboljih festivala dokumentarnog filma u cijeloj Europi“. Naglasivši i veliki trud volontera, zaključno je poručio okupljenoj publici: „ZagrebDox je ponos našeg grada, gledajte filmove, uživajte u filmovima, filmovi su zakon, a dokumentarci su top“, i proglasio Festival otvorenim.

 

Prije prve festivalske projekcije, prisutne je putem videa pozdravio redatelj filma Nasmijana Gruzija, Luka Beradze.

 

Sinoćnje svečano otvaranje obljetničkog 20. ZagrebDoxa svojim je dirljivim, značajnim, ali kratkim osvrtom na dva desetljeća umjetničkog i polemičkog posredovanja stvarnosti (2.800 filmova, više od 350.000 gledatelja, preko 6.500 gostiju) te presudno oblikovanje hrvatske i europske dokumentaristike samo potvrdilo kako se, poštujući uvijek prošlost i klasike, valja čim prije okrenuti temeljnim razlozima Doxove neprolazne vitalnosti – najnovijim i najrelevantnijim filmskim djelima te s njima povezanim susretima i razgovorima.

 

Na tragu takva festivalskog etosa, prvi cjeloviti dan ZagrebDoxa, koji u 14 sati u dvorani 2 Kaptol Boutique Cinema započinje besplatnom projekcijom filma Kix (r. Dávid Mikulán, Bálint Révész / Regionalna konkurencija), prepun je privlačnih, provokativnih, promišljenih i važnih tema. Za ovim mađarsko-francusko-hrvatskim „promatranjem sa sudjelovanjem“ transformacije jednog budimpeštanskog klinca u raščaranog mladića suočenog s izazovima zrelosti, slijedi u 15 sati u dvorani 4 izbor kratkih i srednjometražnih laureata vodećih dokumentarnih festivala (program Festivalski hitovi): i argentinsko-njemački film U tom trenutku (r. Rita Pauls, Federico Luis Tachella) film je o dječaštvu, ali iz subjektivnije i refleksivnije perspektive (prepoznate na amsterdamskoj IDFA-i gdje je slavio u kratkometražnoj konkurenciji), Svilene niti (r. Michelle Keserwany, Noel Keserwany) empatičan su, berlinskim Zlatnim medvjedom nagrađen portret ženske solidarnosti, prijateljstva i utjehe u kontekstu migracija te povijesnih i suvremenih veza Libanona i Francuske, dok je Ne komunističkoj kosi! (r. Bo Wang) intrigantan, u Leipzigu i Kopenhagenu nagrađen rad o manje poznatom, ali gospodarski presudnom slučaju hongkonške industrije perika i embarga na trgovinu kineskom kosom u 1960-ima. Istovremeno se u dvorani 5 u programu Moj naj Dox, realiziranom u suradnji s Hrvatskim društvom filmskih kritičara, može vidjeti dugometražni, eksperimentalno-dokumentarni debi Ognjena Glavonića Dubina dva, premijerno prikazan na Berlinaleu 2016. gdje njegov portret namjerno zaboravljenog, iz kolektivne memorije izbrisanog zločina nije ostao neprimijećen.

 

U 15:30 u dvorani 1 filmom Zmajevi(ma) protiv demona (r. Camilla Magid), skandinavskom pričom o neobičnoj srednjoj školi u kojoj se cosplay i role playing koriste kao sredstvo suočavanja s traumama, fluidnim identitetima i ostalim izazovima adolescencije, započinje i uvijek omiljeni Teen Dox. Prestižnu Međunarodnu konkurenciju istovremeno će u dvorani 3 otvoriti U retrovizoru redatelja, ali i protagonista Macieka Hamele – volonterskog kombi-prijevoznika, samaritanca i ispovjednika generacija ukrajinskih civila u vrtlogu rata.

 

Od 16 sati u dvorani 2 Potpuno povjerenje kineske nezavisne redateljice nominirane za Emmy Jialing Zhang suočava nas s uznemirujućom pričom o nadziranju, zastrašivanju i mučenju triju aktivistica, odnosno o političkoj zloupotrebi moći Big Date i AI-ja.

 

Sedamnaesti sat ponedjeljka u dvoranu 4 dovodi Mojeg najgoreg neprijatelja (r. Mehran Tamadon), performativno djelo koje, u najboljoj tradiciji dokumentarističko-psihodramskih rasprava o etici, žrtve iranskih zatvora nastoji postaviti u pozicije vlastitih mučitelja, a u dvoranu 5 poetski švedski Hypermoon, završetak trilogije kojom se Mija Engberg u kontekstu porazne medicinske dijagnoze različitim filmskim sredstvima osvrtala na vlastitu prošlost.

 

Od 17:30 radujemo se i prvim ovogodišnjim ZagrebDoxovim razgovorima s autorima. U dvorani 1 povod tomu bit će novi film Igora Mirkovića Lijepi i dragi ljudi (Regionalna konkurencija) koji se bavi slavnim milenijskim fotografijama Šime Strikomana, ali prije svega njegovim modelima iz malih mjesta na rubu Europe. U dvorani 3 publika će, pak, pitanja moći postavljati našoj cijenjenoj filmskoj eksperimentalistici Ani Hušman, koja se u Radije bih bila kamen, prikazanom na festivalu u Rotterdamu i kandidiranom za Europsku filmsku nagradu, uz pomoć višestrukih ekspozicija, obiteljskih arhiva i kombiniranja fotografije i videa osvrće na lička sjećanja, pripovijesti, krajeve i ljude, kao i Katarini Lukec, čija je tema u Đe je kruva nema ni gladi također regionalna – zanima se starosjediocima/povratnicima u selima uokolo Knina. Oba filma također se nadmeću u Regionalnoj konkurenciji.

 

Film otvaranja 20. ZagrebDoxa, apsurdnu koliko i istinitu, duhovitu koliko i kritičnu, Nasmijanu Gruziju Luke Beradzea o nesvakidašnjem susretu stomatologije, politike i (ne)moći može se, u programu Happy Dox, vidjeti u 18 sati u dvorani 2.

 

Međunarodna konkurencija u 19 sati (dv. 4) donosi Sirenu (r. Eilif Bremer Landsend), vizualno iznimnu norvešku priču o kapetanici ribarskog broda koja je krenula stopama svoga oca, i Ovu ženu (r. Alan Zhang), smjeli malezijsko-kineski hibrid zbilje i fikcije koji prati mladu ženu u nošenju s ulogama supruge, majke i kćeri u društvu sputanom normama, promovirajući pritom njezine pokušaje emancipacije i opiranja rodnim normama.

 

U isto vrijeme u Regionalnoj konkurenciji (dv. 5) prikazuje se Šutnja razuma Kumjane Novakove, makedonsko-bosanskohercegovački forenzički videoesej (nagrađen na IDFA-i nagradom za režiju, ali ovjenčan priznanjima i u Sarajevu i Beogradu) o kolektivnom sjećanju na logore za silovanje iz vremena Rata u Bosni i Hercegovini.


Prvi film uvijek popularnog Glazbenog globusa ove je godine Grandpa Guru Silvija Mirošničenka (19:30, dv. 1) o bendu Kultur Shock, s posebnim naglaskom na zanimljiv život, glazbu i umjetnost njihova pjevača i frontmena Srđana Gine Jevđevića. Nakon projekcije održat će se razgovor s autorom.


Panel „Deepfake tehnologija i doba sumnje“ u sklopu programa ZagrebDoXXL vrhunac je diskurzivnog programa prvoga festivalskog dana. U razgovoru nakon projekcije filma To nisam ja! (r. Sophie Compton, Reuben Hamlyn) (19:30, dv. 3), koji prati potragu žrtve krivotvorene pornografije za odgovorima i pravdom u svijetu muškaraca-zlostavljača, ali i njezino prisvajanje tog tehnološkog „sredstva zločina“, sudjeluju Tomislav Fiket, Iva Ušćumlić, Tomislav Vuk i moderatorica Dina Pokrajac.

 

Prime time u dvorani 2 rezerviran je za blok Međunarodne konkurencije posvećen Rusko-ukrajinskom ratu. U njemu se od 20 sati prikazuju Dječak Vladimira Loginova, koji snimak mladoga vojnika u pozadini novogodišnje poslanice Vladimira Putina povezuje s unutarnjim soundtrackom iskustava bojišnice podijeljenih s obitelji, te Fotofobija (r. Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík) koja podzemni, bezvremenski i besciljni harkivski život dječaka supostavlja krvavom sukobu koji se odvija iznad njegove glave.


Dvorana 4 u 21 sat prikazuje i prvi ovogodišnji Kontroverzni dox Zalutala tijela (r. Elina Psykou) o europskom „medicinskom turizmu“ abortusa, umjetne oplodnje i eutanazije – temi koju tretira angažirano, ali uz uključivanje i zagovornika i protivnika te uz nerijetko nadrealne, apsurdne i (crno)humorne situacije. Istovremeno se u dvorani 5 po prvi puta može vidjeti film Elvisa Lenića Brod posvećen Uljaniku i nagrađen na važnom dokumentarnom festivalu u Jihlavi – središnja projekcija, uz razgovor s autorom, na rasporedu je u subotu.

 

Prvi dan 20. ZagrebDoxa kraju će privesti Priznanje (r. Paz Schwartz, 21:30, dv. 1) – film koji na individualiziran način tretira iznimno aktualnu temu i traga za razumijevanjem i oprostom kroz prikaz kćeri zloglasnog palestinskog terorista, danas stanovnice losangeleskog predgrađa koja se u osmom desetljeću života susreće s jednim od sudionika očeve likvidacije – i Pejsaž (r. Daniel Kötter, 22, dv. 3) – mozaik ratne i ekonomske devastacije i eksploatacije krajolika istočne Armenije.

 

Ulaznice u pretprodaji i tijekom festivala mogu se nabaviti na blagajnama kina Kaptol Boutique Cinema (Centar Kaptol, Nova Ves 17), na tiketomatima u predvorju kina i online na www.kaptolcinema.hr

 

ZagrebDox se održava uz potporu Grada Zagreba, Hrvatskog audiovizualnog centra, Zaklade Kultura nova, Društva hrvatskih filmskih redatelja i Turističke zajednice Grada Zagreba.

 

Sve novosti i informacije o ZagrebDoxu dostupne su na službenoj mrežnoj stranici http://zagrebdox.net/ te na društvenim mrežama Festivala.

Comments


bottom of page