top of page
Writer's pictureSandra Brambilla

Držić u Zagrebačkom kazalištu mladih - scensko čitanje

Updated: Sep 24


Foto: Press
Foto: Press

Nagrada za dramsko djelo Marin Držić najvažnija je hrvatska nagrada za neobjavljeni suvremeni dramski tekst, koju Ministarstvo kulture i medija RH dodjeljuje od 1991. u svrhu poticanja dramskog stvaralaštva.


No praizvedbe suvremenih hrvatskih autora i dalje su relativno rijetke te novi tekstovi teško pronalaze put do redatelja ili kazališnih kuća.


Radi dodatne afirmacije suvremenog dramskog stvaralaštva, Zagrebačko kazalište mladih svojim programom Držić u ZKM-u, nastalom u suradnji s Ministarstvom kulture i medija RH, u formi malog festivala scenskih čitanja već gotovo tradicionalno predstavlja nove laureate. Ulaz je slobodan.

 

24/09  UTORAK  20:00

Dvorana Polanec

 

Bolna djeca u cvijeću

Antonela Tošić

 

2. nagrada (ravnopravno dijele)


Bolna djeca u cvijeću Antonele Tošić drama je koja kao formu bira sve prisutniji trend mlađe generacije suvremenog društva, a koji je sve naglašeniji i u dramskom pismu: Instagram komunikaciju. Dvoje mladih koji se poznaju još iz srednje škole, premda na potpuno suprotnim društvenim stranama, uspostavljaju kroz dramu zanimljivu komunikaciju.


ONA, angažirana feministica i ON, jednako angažirani pripadnik Torcide, teško prihvatljivog društvenog profila, komunikaciju – uz njeno početno odbijanje – ne uspostavljaju lako. Ali kad jednom pristanu izaći iz svoga svijeta, razvija se emotivni odnos koji oboje s margine gura prema mainstremu i prihvaćanju različitosti, kako bi mogli uspostaviti kvalitetan odnos.


Vješto pisana Instagram para-jezikom, drama lišena svake banalnosti postaje obostrana virtualna ispovjedaonica u kojoj se otkrivaju skriveni detalji njihovih života. Instagram drama završava u trenutku kad se njenih dvoje protagonista odluči pogledati u oči i susresti se u stvarnom svijetu.Zahtjevna, ali i inspirativna za scensku realizaciju Bolna djeca u cvijeću, drama suptilnih karakterizacija i vješte dramaturgije, zaslužuje svoje dramsko uprizorenje.


Tekst o drami Bolna djeca u cvijeću preuzet je s mrežne stranice Ministarstva kulture i medija RH.

 

Autorica: Antonela Tošić / Redatelj: Patrik Sečen / Dramaturginja: Karla Mesek / Mentor: Tomislav Zajec / Inspicijentica: Petra Prša 

 

25/09 SRIJEDA  20:00

Dvorana Polanec

 

75 godina i Alah nije prozborio ni riječ

Lucija Marković

 

2. nagrada (ravnopravno dijele)


U kaotičnom svijetu okovanom financijskom moći koja generira mnoga zla, umreženo društvo pokušava djelovati i posložiti kockice kaosa. Razne društvene mreže sugeriraju nam postove, ulijećemo u njih, a dalje algoritmi odrađuju svoj posao. U ovoj drami algoritmi Luciju dovode do potresnih svjedočanstava i strašnih slika rata u Gazi.


Putujemo s njom kroz postove ljudi koji se svađaju oko države i Boga, pratimo dramatične sudbine i postajemo svjesni kao i Lucija da nas „zakonitost svijeta u kojem živimo neće pustiti da mislimo o njima stalno“. Kao i Lucija, i mi smo samo promatrači, ponekad smo oni koji smo u sebi, ili se, kao i Lucija (luc556) zaogrćemo našim Instagram osobama.


Otvaraju se mnoga pitanja, kako se nositi s činjenicom koju autorica izlaže da je „svijet postao mjesto u kojem vlada teza koja nema svoju pravu antitezu, jer ništa nije odredivo osim neminovnog trošenja, truljenja i propadanja jedne kompleksne civilizacije kojom upravlja skupina gramzivih vođa i njihovih još gramzljivijih podanika“.


Lucijina pitanja, dvojbe i razmišljanja zrcale se u svima nama, na većinu njih nemamo odgovor. Ipak Lucija Marković nas potiče da budemo više u sebi pa ćemo možda moći prepoznati zlo koje zarobljava i nas i druge.


Tekst o drami 75 godina i Allah nije prozborio ni riječ preuzet je s mrežne stranice Ministarstva kulture i medija RH.

 

Autorica: Lucija Marković / Redatelj: Patrik Sečen / Dramaturginja: Karla Mesek / Mentor: Tomislav Zajec / Inspicijentica: Petra Prša

 

26/09 ČETVRTAK 20:00

Dvorana Polanec

 

Tuđe topline

Espi Tomičić

 

1. nagrada 


Drama Tuđe topline Espija Tomičića komorna je, poetska drama za tri lika koja minuciozno i takoreći kirurškom preciznošću, a istodobno vulkanski emotivno, secira početak, trajanje i kraj ljubavnog odnosa između Njega i Nje. Usred frontalnog i neizbježnog sudara s Njezinom terminalnom bolešću Ona, On i Onaj koji je – kao Njegov alter ego, unutarnji moralni kompas, otjelovljena svijest i savjest, nepatvoreno i skriveno „ja“ – iz prizora u prizor ljušte i odbacuju slojeve suvišnoga i nevažnoga što vode od nenaborane površine privida do širom razjapljenih ponora najintimnijih misli, želja, osjećaja, strahova i očekivanja od života, društva, obitelji, partnera, odnosa ili pak samoga sebe.


U iskrenoj i bespoštedno ogoljavajućoj ispovijedi dramskih lica, kroz najčešće monološki građene dionice i povremene kraće dijaloške ekskurse, tri pomno gradirane dramske cjeline (Stvaranje, Gubljenje i Nestajanje) prelaze put od uspostave i sazrijevanja ljubavnoga odnosa dvoje ljudi, preko vivisekcije načina na koji bolest i suočenje sa mogućnošću gubitka voljene osobe razaraju ne samo par nego i svaku pojedinu jedinku unutar njega, sve do trenutka u kojem dolazi do prihvaćanja i mirenja oba partnera s tuđom i vlastitom smr(tnoš)ću.


Aludirajući naslovom na (ne)moguće prostore zbjegova od tuge vlastitih života te razobličujući osobne strahove i slabosti, hrabrosti i požrtvovnosti, kukavičluke i izdaje, kao i osjećaje krivnje zbog učinjenog i neučinjenog, Tuđe topline na koncu ipak poručuju, dramskome glasu („Tebi unutar mene“) koliko i čitatelju/gledatelju samom („Meni, unutar tebe“), kako ljudska jedinka ne bi trebala dopustiti strahu od smrti i gubitka da je paralizira, okljaštri ili zakine za osjećaje bliskosti, ljubavi, predavanja i življenja u sadašnjosti trenutka i povezanosti s drugim bićem, kolikogod da joj mnogo ili malo vremena ostaje do posljednjeg izdaha. Pritom se čitaju i spoznaju – bez daha i u dahu.


Tekst o drami Tuđe topline preuzet je s mrežne stranice Ministarstva kulture i medija RH.

  

 

Autor: Espi Tomičić / Redatelj: Patrik Sečen / Dramaturginja: Karla Mesek / Mentor: Tomislav Zajec

Inspicijentica: Petra Prša

 

 

Comments


bottom of page